Specifické poruchy učení a chování
Specifické poruchy učení je souhrnné označení různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, četní, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Jedná se o handicap celoživotní, ale při včasném zjištění porucha kvalitní nápravné péči, podpoře člověka s touto poruchou, může dojít ke zmírnění či úplnému odstranění vzdělávací potíží.
Dělení specifických poruch učení:
1. Dyslexie – porucha čtení
- obtíže se promítají do rychlostí čtení, správnosti a porozumění čtenému textu.
2. Dysgrafie – porucha psaní
- postihuje schopnost napodobit tvar písmen a řazení písmen
- děti píší pomalu, namáhavě, často špatný úchop psac. náčiní
- přílišné soustředění na graf. stránku pís.projevu pak snižuje schopnost soustředění na pravopisné jevy.
3. Dysortografie – porucha pravopisu
- neschopnost správně zapsat všechna písmena ve správném pořadí, včetně délek a měkkosti
- souvisí s dyslexií a dysgrafií
- důležité je poskytnout těmto žákům možnost ústního zkoušení a práci bez časového tlaku.
4. Dyskalkulie – porucha matematických schopnost. Dle převažujících příznaků rozlišujeme:
a) praktognostická dyskalkulie
- narušení matem. manipulace s předměty a nakreslenými symboly (přidávání,ubírání množství, rozkládání, porovnávání počtu).
b) verbální dyskalkulie
- problémy při označování množství a počtu předmětů, operačních znaků, matematických úkonů
- neschopnost vyjmenovat číselnou řadu, řadu sudých a lichých čísel.
c) lexická dyskalkulie
- neschopnost číst matematické symboly (čísla,číslice,operační symboly
- příčiny se nachází v oblasti zrakového vnímání, orientace v prostoru (zvláště pravolevé).
d) grafická dyskalkulie
- neschopnost psát matematické znaky.
e) operační dyskalkulie
- neschopnost provádět matematické operace, sčítat, odčítat, násobit, dělit…….
f) ideognostická dyskalkulie
- porucha v oblasti pojmové činnosti, v chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi například umí přečíst a napsat č. 6, ale euvědomuje si, že 6 je totéž jako 5 + 1, 3x2 nebo polovina z 12. Do obtíží v matematice se samozřejmě mohou promítnout i problémy dysgrafické a dyslektické.
5. Dyspinxie – porucha kreslení.
- nízká úroveň kresby
- neobratné zacházení s tužkou, potíže s převedením trojrozměrného prostoru na dvojrozměrný papír, potíže s pochopení perspektivy.
6. Dysmúzie – porucha vnímání a reprodukce hudby.
- potíže s rozlišováním tónů, zapamatováním melodie, rozlišením a reprodukcí rytmů.
7. Dyspraxie – porucha obratnosti
- neschopnost vykonávat složité úkony jak při běžných denních činnostech tak při vyučování
- děti jsou pomalé, nezručné, neupravené, jejich výrobky jsou nevzhledné
- neschopnost se může objevit při psaní, kreslení, TV a PV a také při mluvení (artikulační neobratnost).
Příčina vzniku specifických poruch učení:
Při vzniku specifických poruch učení se uplatňují různé faktory, mluvíme tedy o multifaktoriální etiologii. Obecně můžeme říci, že v první řadě převládají dispoziční příčiny:
a) genetické vlivy s odchylkami ve funkci CNS
b) lehká mozková postižení s netypickou dominací mozkových hemisfér a odchylnou organizací mozkových aktivit - lehká mozková disfunkce
neboli malá mozková poškození vznikající:
- v prenatálním období na podkladě: onemocnění matky, kouření, pití alkoholu, užívání drog, nedostatečný přívod kyslíku plodu….
- v perinatálním: dlouhotrvající porod, problémy s pupeční šňůrou..,
- v postnatálním: těžké zažívací potíže kojenců, infekční onemocnění, úrazy …..
c) nepříznivý vliv prostředí
- situace v rodině
- postoj učitelů
- postoj spolužáků
- postoj těchto dětí k sobě samým
Poruchy chování u osob se specifickými poruchami učení
Pochopení poruch chování je významné z hlediska nápravy specifických poruch učení. Narušení „začarovaného kruhu poruch učení“ může vést k rozpletení všech obtíží a problémů.
Poruchy chování mohou být způsobeny, buďto:
- primárně jako součást LMD a deficitů dílčích funkcí
- sekundárně jako důsledek prožívání neúspěchu, negativního hodnocení dospělých a zejména jako „výraz pocitu bezmoci vůči obtížím“
Ať je příčina poruchy jakákoli, v chování osob se specifickými poruchami učení seobjevují tyto markanty:
- poruchy pozornosti
- infantilní chování
- zvýšené vzrušivosti (reakce např. na nepříjemný zvuk)
Projevy nápadností v chování, vyjadřující opozici vůči škole a všemu, co s ní souvisí:
- obranné a vyhýbavé mechanismy
- zapomínání úkolů, ztráta sešitů a ŽK, falšuje podpisy rodičů
- kompenzační chování
- není-li úspěšný, šaškuje, zlobí, vytahuje se.
- agresivita a projev nepřátelství
- výsměch, žalování, neposlušnost, šikana, ubližování druhým.
- úzkostné stažení se do sebe
- strach ze školy příčina nemocí, bolesti břicha, poruchy spánku,neklid, plačtivost, pocit méněcennosti.
Zásady práce s dětmi:
- trpělivost, klid a optimistický výhled do budoucnosti
- nešetřit povzbuzením, pochvalou, oceněním za dobré výkony a snahu
- nedopustit, aby se dítě naučilo něčemu špatně
- málo a často (častější přestávky k odpočinku)
- využít zájmu dítěte
- hodně pohybu
- nepřipustit, aby vznikl u dítěte pocit méněcennosti
- pracovat pokud možno za dokonalého soustředění
- vyloučit všechny rušivé podněty
- výkony dítěte hodnotit spravedlivě
- vytvořit ovzduší spolupráce
- spolupráce rodiny a školy
- spolupráce s lékařem
- volit vhodné povolání